sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Valintojen vaikeus

Meillä ruvetaan olemaan siinä vaiheessa jota olen odottanut kuin kuuta nousevaa, pääsee vihdoinkin sisustamaan. Pitää ruveta valitsemaan laattoja, maaleja, laminaattia ja lyömään lukkoon kalustetoimituksia. Elämme siis vaihetta jota olen odottanut kauan ja hartaasti.
Mutta voih  mikä työ ja tuska on tehdä niitä valintoja. Aina löytyy toinen toistaan kauniinpia laattoja. Ja kun luulet juuri löytäneesi "sen oikean" ja viet sen ensi visiitille kotiin, mies ei pidäkkään siitä, se on liian kallis tai muuten vai mahdottoman hankala asentaa.

EV Island dark grey
Mies haluaa vaalean kylpyhuoneen, minä haluaisin tumman ja tunnelmallisen. Näitä kahta laattaa ajattelin kylppäriin. Mies totesi että kun kuitenkin jyrään hänen kaikki mielipiteensä niin ihan sama.

Nukuin yön yli ja ajattelin asiaa. En halua jyrätä kenenkään mielipiteiden yli. Olemme tekemässä tätä taloa meille molemmille, emme vain minun makuuni.

Niinpä sitten olen etsinyt lisää vaihtoehtoja, koonnut pinterestiin tauluja, esitellyt niitä miehelle ja pyytänyt katsomaan olisiko joku niistä. On kovin vaikeaa valita laadukkaita materiaaleja, pysyä budjetissa, miellyttää molempia osapuolia sekä ottaa huomioon rakennusteknisiä asioita laatoituksessa. Mitä isompaa laattaa, sitä ennemmän tilkkutäkkisessä kylpyhuoneessa tulee menemään kallista laattaa hukkaan. Miten on, pystyykö 3D-laatan päälle laittamaan suihkusekoittajan tai jos pystyy, näyttääkö se tyhmältä? 
Monia asioita pitää ottaa huomioon ja haluaisin valita sellaisia materiaaleja joita jaksan katsoa vielä vuosienkin jälkeen. Niiden pitäisi kestää aikaa ja käyttöä.

Huomenna pakkaan Laattapisteen mallit autoon ja lähden uusille vesille. En nyt valitse ensimmäistä vaihtoehtoa vaan lähden merta edemmäs kalaan ja katson nappaako.

Imi Oxy Blackmore

Tästä alimmasta laatasta pidimme molemmat. Muuten niin vaaleaan taloon sopisi kyllä aika tummakin lattia. Tätä olen siis ajatellut esimerkiksi eteisen ja keittiön lattiaan. Se on hyvin tumma laatta jonka väri vaihtelee riippuen mistä suunnasta valo tulee. Kuvassa näkyy vain metallinen hohde, mutta toisesta suunnasta laatta toistaa myös kuparia. Hirmu kaunis laatta, vähän kova hinta. Siinä taas pohtimista panosta tai säästä? 
Ja ei, tuo -30% laatta ei ole lähellekkään niin hieno, ei tietenkään voi olla...



Sitten päästäänkin minun lempipuuhaani meinaan vesieristämiseen. Minusta on mukavaa kun talolla rupeaa vihdoin tulemaan asioita joissa voin konkreettisesti olla mukana. En ole oikein tähän asti osannut tehdä yhtään mitään, nyt jos minulla on aikaa osaan ehkä tehdäkkin jotakin. 

Teknisen tilan olen nyt saanut vesieristettyä. Se on vedetty kolmeen otteseen. Huomenna toivottavasti saan siihen laatat ja joku pääsee laatoittamaan. 

Maalämpöpumpun pitäisi tulla viikon päästä, joten silloin täytyy lattian olla valmis. Olen joutunut ottamaan kunnolla yhteen maalampötoimittajan (Seneran) kanssa. Olemme myyjän kanssa sopineet lämminvesivaraajan kuuluvan kauppaan ja yllättäen se ei nyt sitten kuulukkaan. Onneksi on sähköpostit ja vaikka sitä ei varsinaisesta tarjouksesta löydykkään niin sovittu siitä on. Olen ihan kuluttaja-asiamieheltä tätä asiaa joutunut selvittelemään ja edelleen olen epätietoisuudessa mahtaako kumpaakaan tontille ensi viikon aikana saapua. Jääköön nähtäväksi...

Kontion viimeinen toimituserä saapui torstaina. Siinä olivat sitten kaikki hirsipaneelit, cyproclevyt, listat ja muut viimeistelytarvikkeet. Meillä onkin viikonlopun aikana noussut väliseiniä siihen tahtiin pystyyn, ettei perässä pysy. Rungothan ovat siellä odotelleet pintoja ja nyt niitä tulee. 

Mukavaa alkavaa viikkoa taas kaikille ja minä jatkan laattapohdintojen parissa :)

2 kommenttia:

  1. Laattojen valinta on ihanaa mutta yllättävän vaikeaa puuhaa. Mietin omia valintoja tehdessä ihan noita samoja asioita :) Sitten totesin itselleni, että jos valinnat eivät miellytä, pistän koko paletin uusiksi vuoden kuluttua. Siippani tosin ei vielä tiedä tästä suunnitelmasta :)

    VastaaPoista
  2. No niin, sekin tosin on yksi vaihtoehto :D Kovin kallista laattaa ei sitten kyllä kannata valita ;)

    VastaaPoista