torstai 19. tammikuuta 2017

Valoa kohti!

Niin se kaamoskin on takana ja päivä auttamatta pitenee koko ajan.
Nyt on Kumpulassakin sitten oikein kevättä jo rinnassa kun ensimmäiset istutukset ovat päässeet multiin :)

Minähän olen siis innokas kaiken kasvattaja. Joka kevät yritän epätoivoisesti kasvattaa erilaisia kasveja, lähinnä syötäviä sellaisia. Lopputulos vaihtelee aina ja niinhän se meni että sitä saa mitä sattuu tulemaan!

Tänä vuonna on jo siis aloitettu pitkän esikasvatuksen vaativia lajeja eli chilejä. Niitä taitaa olla seitsemää eri sorttia nyt kasvamassa. En ole viljelyksissäni mitenkään erityisen hyvin koskaan onnistunut, mutta joka vuosi jaksan kuitenkin yrittää uudelleen. Kyllä ne minulla hengissä pysyvät, mutta sato ei aina ole kovin järisyttävä. Minulla kasvatuksissani taitaa kuitenkin olla suurimpana antina se omista siemenistä kasvattaminen ja sen kasvun seuraaminen.

Taimikasvattamo


Tomaattien esikasvatus alkaneepi maaliskuun puolella. Niiden kanssa olen onnistunut paremmin. Muita kasvatettavia ovat yleensä kurpitsat, kurkut ja tietysti yrtit. Vesimeloniakian joka vuosi olen laittanut ja joskus saanut satoakin.

Chilivaarin idätyslautta


Vanhaan taloomme minulle jäi kaunis mieheni minulle rakentama kasvihuone, sitä ei valitettevasti saanut mukaan.
Vanhoista ikkunoista tehty kasvihuone

Nyt olisikin siis aika miettiä uuden hankkimista. Meillähän on tuossa vanhassa purettavaksi menossa talossa paljon ikkunoita joista kasvarin saisi tehtyä. Se ei nyt vaan vielä ensi kesäksi ole ajankohtaista, joten ajattelin ostaa jonkin edullisen kasvihuoneen nyt alkajaisiksi.
Jos jollain olisi vinkkiä mikä olisi hyvä ja halpa (eihän sellaista olekkaan ;)) mutta edes suht edullinen ja järkevä ostos niin vinkkaa ihmeessä!

Puutarha messuja täällä odotellaan myös kovasti ja lippujakin kun saisi vielä jostain ;)
Pihakiviä pitäisi päästä suunnittelemaan ja kaikkea ihanaa tuohon pihalle olisi suunnitelmissa.

Taitaapi kevään tullen rakennusblogikin muuttua puutarhablogiksi :D

Nauttikaapa nyt näistä pitenevistä päivistä -H




2 kommenttia:

  1. Ompa kauniin näköinen tuo kasvihuone. Meilläkin laitettiin puretusta talosta ikkunat talteen, käytettäväksi kasvihuonetta varten. Saapas nähdä minä kesänä sen saamme tehtyä kun riittää tätä puuhaa joka puolella 😄

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sepä siinä onkin kun ei tunnu työt tekemällä loppuvan :D

      Poista